Aldri før har færre mistet livet i trafikken, men tallet på hardt skadde har de siste to årene økt. I 2020 ble 614 personer hardt skadd i vegtrafikken.
Rådgiver i trafikksikkerhet i MA – Rusfri Trafikk, Anne Beate Budalen, mener det er bekymringsverdig at tallet på hardt skadde øker.
– Vi kan ikke være kjent med at vi får flere hardt skadde i trafikken. Slik det ligger an til nå, når vi ikke målene i NTP for 2030, sier Budalen.
– Selv om økningen de siste årene ikke er veldig stor, peker pilen i feil retning. Vi skal huske på at dette er mennesker det er snakk om. Mennesker som kanskje må leve med varige mén. Arbeidet for å nå Nullvisjonen – ingen drepte eller skadde i trafikken, er et kontinuerlig arbeid. Vi kan aldri hvile, understreker Budalen.
Reduksjon siste 10 årene
Sammenlignet med 2010, er hardt skadde i trafikken redusert med 14 prosent. Det tilsvarer 100 personer færre.
– Vi skal selvsagt glede oss over de reduksjonene vi får – men 14 prosent er ikke nok. Sammenlignet med drepte i samme periode, ser vi der en reduksjon på 55 prosent. Det er det nivået vi må strekke oss etter, sier Budalen.
– Hva må til for at færre skal miste livet og bli hardt skadet?
– Vi må fortsette med kunnskapsbasert og målrettet jobbing – det vil være noe av det viktigste. Ser en på enkeltfaktorer, er det fart som tar flest liv i trafikken. Her har vi en særdeles viktig jobb å gjøre, forteller Budalen.
Trafikksikkerhetsrådgiveren sier avslutningsvis at tiltak som automatisk fartstilpasning, fartskontroller, fotobokser og bedre opplæring vil være viktig for å realisere Nullvisjonen.