Knallvær over store deler av landet betyr båthygge for mange i tiden fremover, generalsekretær i MA – Rusfri Trafikk er redd det kan føre til alvorlige ulykker.
– Det gode været borger for stor aktivitet på sjøen – noe jeg selvsagt unner alle, men jeg er redd noen kan bli hardt skadd eller miste livet knyttet til uheldige situasjoner med båtfyll, sier Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA – Rusfri Trafikk og legger til:
– 20 personer mistet livet på sjøen i fjor – det er en reduksjon på ni personer sammenlignet med 2019. Dette er svært gledelig, spesielt sett i sammenheng med det økte salget av fritidsbåter. Men halvparten av de som gikk tapt, var ruspåvirket. Seks av disse var fører av båten, og hadde til dels meget høy promille – mellom 1,1 og 3.
Kristoffersen mener det dessverre ikke er overraskende, da dagens promillegrense til sjøs er på 0,8.
– Promillegrensen legitimerer hardfyll på bøljan den blå. Og med det kan resultatet bli fatalt, frykter hun.
I fjor meldte politiet at en rekke fyllekjørere ble tatt, og flere politidistrikt avdekket over dobbelt så mye promillekjøring til sjøs i 2020 kontra 2019.
1 av 4 båteiere aksepterer fyllekjøring
En meningsmåling gjennomført av Kantar på oppdrag for MA – Rusfri Trafikk avslører at 23 prosent av båteierne mener det er greit å kjøre båt og drikke alkohol.
– Faktumet at hele 23 prosent ikke ser problemet med å fyllekjøre til sjøs, er jo ganske skremmende, sier Kristoffersen.
Svekket syn, hukommelsestap, dårligere reaksjonstid og balanse. Dette er kjennetegn på kroppens reaksjon på 0,8 i promille – og en lovlig promilleverdi til sjøs.
– Jo høyere promillen er, desto større er risikoen for at du gir blaffen i livreddende sikkerhetstiltak og overvurderer egne evner. Det bekrefter også dødsstatistikken – seks av de ti omkomne med rus-/alkoholpåvirkning benyttet ikke flytevest. Havner du først i vannet med promille, blir kroppen raskere nedkjølt og overlevelsestiden halveres, understreker Kristoffersen til slutt.