I perioden april til september 2024 har Utrykningspolitiet (UP) gjennomført sin KUPP-undersøkelse.
KUPP står for «Kjøring uten promillepåvirkning». Det er en vegkantundersøkelse som måler omfanget av alkoholpåvirket kjøring på norske veier. Gjennom Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei har UP forpliktet seg til å gjennomføre undersøkelser annethvert år.
I årets undersøkelse ble totalt 25 103 førere kontrollert. Av disse testet 57 førere positivt for alkoholpromille over lovlig grense. Det utgjorde 0,23% av de kontrollerte førerne. Vektet resultat (se forklaring nederst) var 0,18 %. I tilsvarende undersøkelser i 2015 og 2019 var resultatet tilnærmet likt som i år. I 2022 var derimot vektet resultat 0,34%. Aller høyest andel alkoholpåvirkede førere var det på morgenen i helgen, i høye fartssoner.
Politidistrikt
Fordelt på politidistriktene ser vi noe variasjon i andelen førere stanset med promille. Flest ble tatt i UP-distrikt Sør (0,26%) og færrest i UP-distrikt Nord (0,10%). Sistnevnte hadde betydelig høyere andel i 2022-tellingen (0,29%)
Tidsrom
I likhet med tidligere tellinger, viser målingene at flest ble stanset med alkoholpromille i tidsrommet 04.00-10.00 lørdag og søndag (0,68%). Det er grunn til å tro at dette har sammenheng med dagen derpå-promille. Laveste registrerte nivå (0,12%) var på kveldstid i ukedagene. Det er likt som ved tidligere tellinger.
Fartssoner
Årets telling skiller seg fra den forrige ved at flest ble stanset med alkoholpromille i lave fartssoner. Det vil si der fartsgrensen er 50 km/t eller lavere. Dette er likt som i 2015 og 2019. I 2022 var det motsatt.
I lave fartssoner var 0,23 % av de kontrollerte førerne alkoholpåvirket, mot 0,14 % i høye fartssoner.
Likevel vises en tendens til mer alkoholpåvirket kjøring i høye fartssoner (60 km/t eller høyere) i helgen, og i lave fartssoner i ukedagene. Unntaket er natt (kl. 22-04), der det er motsatt.
Lokalt ser vi noen forskjeller mellom distriktene. Til tross for generelt høyere andel promillekjørere i lave fartssoner, hadde UP-distrikt Midt og Øst høyere andel i høye fartssoner.
Se nederst på denne siden for mer informasjon om undersøkelsen.
Metode
Undersøkelsen ble gjennomført som en del av UPs ordinære ruskontroller.
Førerne som ble valgt ut til å delta i undersøkelsen, ble bestemt for hvert kontrollsett ut fra trafikkmengde og kontrollkapasitet, for eksempel annenhver bil. Metoden benyttes for å unngå skjeve resultater, kjøretøy som ligger først i klynge blir på denne måten ikke valgt ut hyppigere enn kjøretøy som ligger som nummer to eller sist i en klynge. Øvrige kjøretøy av interesse for politiet ble holdt utenom rapporteringen.
Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 10. april – 1. september 20241. Ruskontrollene ble gjennomført når det var hensiktsmessig for UPs tjenestemenn, ut fra tjenestelister og andre gjøremål. Spesielle perioder knyttet til påske, pinse eller andre spesielle arrangementer, som kunne gitt et skjevt bilde på kontrollene, ble unngått.
Kontrollene ble spredt på ukedager, tidspunkter og fartssoner i henhold til skjema (se vedlegg). Fordelingen på ukedag og tid på døgnet ble fordelt med hensyn til trafikkmengde, slik som tidligere undersøkelser, men ble justert noe for å få et bedre datagrunnlag for tidspunkt med mindre trafikk på veien.
Antall førere som ble alkotestet var likt fordelt mellom høy og lav fartssone (60-sone og høyere og 50-sone og lavere), det vil si like mye i tettbygd strøk som ikke tettbygd strøk.
Ingen kontroller ble gjennomført i Oslo politidistrikt, da UP ikke har tjenestemenn der.
Veikantundersøkelsen ble gjennomført ved bruk av alkometrene Dräger 6820 og Dräger 6810, som er indikasjonsinstrumenter for alkoholpåvirkning.
Kun alkometerutslag større enn 0,1 mg/l ble registrert.
Målsettingen var at 50 patruljer skulle delta i undersøkelsen, fordelt på de fem UP-distriktene. Hver patrulje skulle kontrollere 400 førere, noe som til sammen ville utgjøre 20 000 alkoholkontrollerte førere.
Kilde: UP
Hva er "vektet andel"
Den vektede andelen alkoholpåvirkede førere ble beregnet slik at alkoholandelen for hver tidsperiode, fartssone og UP-distrikt ble ganget opp med sin anslåtte andel av trafikken.
Kriterier for vektig var den samme som ved tilsvarende veikantundersøkelser i 2015, 2019 og 2022.
Kilde: UP