Høy forekomst av blandingsrus hos THC-positive ulykkesinvolverte førere
NyheterPublisert: 16. mars 2023
Forfatter: Nils Erik Gyland
Publisert: 16. mars 2023
Forfatter: Nils Erik Gyland
En ny studie fra Oslo universitetssykehus HF viser at blodprøver av førere som har vært involvert i trafikkulykker og testet positivt for cannabis, ofte har høy frekvens av andre stoffer i blodet.
Bruk av cannabis er forbudt i Norge. I 2022 oppga 5,5 % i aldersgruppen 15 – 64 år at de hadde brukt cannabis det siste året. Dette er betraktelig lavere enn i mange andre land som Spania og Italia der andelen har ligget på litt over 10 %. Til tross for den lave bruken i samfunnet generelt, er likevel Tetrahydrocannabinol (THC, virkestoffet i cannabis) det hyppigst påviste narkotiske stoffet hos førere som er pågrepet for ruskjøring.
Det er vanskelig å fastslå hvor farlig cannabis-påvirkning er for trafikksikkerheten fordi det er store variasjoner på individnivå. Man vet fra tidligere studier at kombinasjon av alkohol og cannabis fører til større kognitiv svekkelse, flere farlige fører-handlinger og høyere ulykkesrisiko, sammenlignet med bruk av ett av rusmidlene alene.
Formålet med undersøkelsen var:
Utvalget i undersøkelsen var førere involvert i trafikkulykker som ble mistenkt for kjøring under påvirkning av andre rusmidler enn alkohol i perioden 2013 – 2020, unntatt ulykker med dødelig utfall. 10.520 blodprøver ble undersøkt. 20 % av disse (2133 tilfeller) hadde THC-konsentrasjoner over lovlig grense (0,004 mikromol/liter, tilsvarende 1,3 ng/mL).
I 16 % av de 2133 ulykkene hadde fører kun THC i blodet. Det vil si at i 84 % (1792 førere) av de 2133 ulykkene var det snakk om blandingsrus med cannabis og alkohol og/eller andre psykoaktive stoffer over lovlig grense.
For disse 1792 førerne var fordelingene på andre stoffer i tillegg til THC som følger:
Blandingsrus var mest vanlig blant førere over 24 år (figur 1). I tilfeller der det kun ble påvist THC, var mengden THC høyere enn i tilfeller med blandingsrus.
De aller fleste narkotiske stoffer hadde negativ sammenheng med høye THC-konsentrasjoner. Det betyr at høye THC-konsentrasjoner ofte viste lavere konsentrasjoner av andre stoffer og visa versa. Dette var spesielt tydelig mellom THC og amfetaminer over høyeste sanksjonsnivå (0,12 ng/mL). Dermed kan det tolkes dit hen at THC-påvirkning virker å ha bidratt oftere til svekkelser av kjøreferdigheter der det var lave eller ingen konsentrasjoner av amfetaminer, fordi THC var det dominerende rusmiddelet.
Funn av THC over lovlig grense var relativt likt på hverdager og helger med litt over 20 % av tilfellene. Det var likevel større forskjeller når man fordeler døgnet ytterligere. På hverdager mellom kl. 10.00-15.59 viste 16,3 % av prøvene THC, mot 24,7 % av prøvene mellom kl. 22.00-03.59.
Kombinasjon av alkohol og THC var mest vanlig på natten og tidlig morgen i helger.
Som tidligere nevnt var majoriteten av de som kun var påvirket av THC høyere blant førere under 24 år. Andelen som testet positivt for THC i tillegg til sentralstimulerende midler og opioider økte med alderen. Ser man derimot på de som testet positivt for THC og alkohol, så var andelen høyest blant dem mellom 24 og 29 år. Andelen som testet positivt for beroligende midler var høyest blant dem mellom 30 og 39 år.
De viktigste funnene i denne undersøkelsen kan deles opp i fem deler:
Videre kan det også nevnes at det har blitt analysert data fra en studie mellom 2016 og 2017 der 5034 tilfeldige norske bilførere ble kontrollert. Der var det kun 11% av THC-positive førere som også testet positivt for alkohol eller andre rusmidler. Altså var mesteparten av de tilfeldige kontrollerte (som var under påvirkning av THC), kun påvirket av THC. Det er et lavt tall sammenlignet med denne studiens funn som viste at blant ulykkesinvolverte førere med konsentrasjoner av THC, så hadde 84% en kombinasjon av cannabis og alkohol eller andre stoffer.
De som kun var påvirket av THC ble derfor i stor grad fanget opp gjennom tilfeldige kontroller og ikke etter ulykker. Der en ulykke hadde skjedd (som er grunnlaget for denne studien) ble det påvist høy grad av blandingsrus. Dette betyr at sjåfører som kun tester positivt for THC sannsynligvis har en lavere risiko for trafikkulykker enn de som tester positivt for blandingsrus. Funnet er også støttet av tidligere studier.