Forventer rekordmange bilister på veien: Gjør deg klar for tidenes elbil-sommer i Norge

Forventer rekordmange bilister på veien: Gjør deg klar for tidenes elbil-sommer i Norge

Nyheter

Publisert: 19. juli 2021

Forfatter: Av Silje Bjørnstad

Også i sommer blir det tett ferietrafikk på norske veier. Heldigvis er det gode nyheter i vente for de som planlegger bilferie med elektrisk kjøretøy.

Alt tyder på at dette blir tidenes elbil-sommer. Nesten halvparten av alle elbilister dro på ferie med sin elbil i fjor, og i år blir det enda flere. Det betyr at veldig mange elbiler skal lades i sommer. I dag er det rundt 370 000 elbiler i Norge, forteller Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Generalsekretær Christina Bu, Norsk Elbilforening
Generalsekretær Christina Bu, Norsk Elbilforening

– Frykter kø

I 2020 førte korona-situasjonen til at mange nordmenn valgte norgesferie i egen bil. Med rekordmange elbiler på veiene fikk landets hurtigladere virkelig kjørt seg. Noen kunne rapportere om problemfri idyll, mens andre meldte om kø, kaos og ladere som ikke fungerte.

– Det har blitt færre elbiler per hurtiglader sammenlignet med fjorårets sommer, hvor 1 av 3 opplevde kø ofte eller alltid. Likevel frykter vi kødannelser i år også, sier Christina Bu.

Selv om antallet hurtigladere øker, er det store lokale variasjoner. Generalsekretæren i Norsk elbilforening kan fortelle at typiske steder hvor elbilister opplevde køer i fjor, som Brokelandsheia ved E18, har det kommet fem nye ladere, mens på Dombås og Lom har det knapt blitt bygget flere. Samtidig er det stadig flere hoteller, campingplasser og turistattraksjoner som velger å bygge ut destinasjonsladere.
– Flere destinasjonsladere kan bidra til å redusere trykket på hurtigladestasjonene. Et eksempel er Kistefosmuseet på Jevnaker, en times kjøring fra Oslo og Gardermoen, som åpner sesongen med 60 nye ladepunkt (22 kW), forklarer Bu.

– En annen stor endring fra i fjor er at det blir mye enklere å ta elbilen på tur til Troms og Finnmark. Der har det endelig kommet et grunnleggende hurtigladenettverk
på plass, slik at enda flere kan ta turen til Polarsirkelen og Honningsvåg eller helt til Kirkenes. Det samme er i ferd med å skje langs Helgelandskysten, hvor det tidligere har vært veldig mangelfullt.

Hva med hydrogenbiler?

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det var registrert 153 hydrogenbiler i Norge ved utgangen av 2020. Ingebjørg Telnes Wilhelmsen som er generalsekretær i Norsk Hydrogenforum (NHF) forteller de har stor tro på en økning i antallet hydrogenbiler på norske veier framover.

Hva er status for offentlige hydrogenstasjoner i Norge nå og for sommeren 2021?
– Det er en hydrogenstasjon på Høvik, og en på anlegget til ASKO i Trondheim, som begge benyttes flittig. Det åpnes om få dager en stasjon på Hvam i Lillestrøm, og i juli åpner en hydrogenstasjon i Åsane utenfor Bergen, sier Telnes Wilhelmsen.

– Den planlagte stasjonen på Alna i Oslo forventes å åpne for lette kjøretøy senere i høst og med full kapasitet for både lette og tunge kjøretøy fra 1. juli neste sommer. Stasjonen på Alna vil også åpne for hurtiglading av lette og tyngre kjøretøy, så her kan elbil- og hydrogenbileiere møtes, legger hun til.

Generalsekretæren påpeker at det naturligvis er smart å ha kontroll på rekkevidden på bilen du kjører, og at hydrogen er et glitrende alternativ for de som skal kjøre langt. Med ren vanndamp som det eneste utslippet, kan en hydrogenbilsjåfør nyte norsk natur og severdigheter med veldig god klima- og miljøsamvittighet, ifølge Telnes Wilhelmsen.

Hydrogrenfyllestasjon
Hydrogrenfyllestasjon

Samme økonomiske fordeler

– Hydrogenbileiere har de samme økonomiske fordelene som elbiler, så det blir en gunstigere ferie for lommeboken også. Det er økende interesse for hydrogen, så hvis du møter andre bilinteresserte på din vei, blir du garantert populær, sier hun.

Generalsekretæren forteller også at NHF tror at alle typer bilister kan være interesserte i å velge hydrogenbil etter hvert som det blir flere stasjoner langs veiene. Nå venter bransjen spent på et veikart for hydrogen som regjeringen legger fram 11. juni. I veikartet vil regjeringen systematisere den videre satsingen på hydrogen.

– Vi får mange henvendelser fra privatpersoner som ønsker seg hydrogenbil. I lys av de positive politiske signalene om hydrogensatsingen i Norge, har NHF stor tro på at de som kjører hydrogenbil i dag, vil få følge av flere i tiden som kommer.

Jubler for ladestrategi

Lading av elbiler

Elbilforeningen jubler for at Stortinget ber om en ladestrategi som både skal sikre nok utbygging og enklere lading.

Det må bli mulig å betale med kort direkte ved hurtigladeren og priser som er mulig for forbrukeren å forstå, skriver stortingsflertallet.

Lading må gjøres enklere, mener flertallet på Stortinget. Transportkomiteen på Stortinget har nå avgitt innstilling til Nasjonal transportplan. I innstillingen kommer det fram at Stortinget vil be regjeringen om å utarbeide en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022, melder NTB.

Det er en stor seier for Norsk elbilforening at Norge skal få en helhetlig ladestrategi. Nå pålegges regjeringen å kartlegge hvor mye hurtigladeutbygging som trengs og hvordan man får til dette på en koordinert måte. Norge skal elektrifisere personbiler, båter og tungtransport.

Dette er på høy tid, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Det er Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti som har dannet flertall for forslaget om en ladestrategi. Ladestrategien skal sikre bedre
koordinering mellom særlig veg- og energimyndighetene. Videre ber Stortinget om at strategien skal være forbrukervennlig.

– Det skal være enkelt å velge elbil og lade. Men i dag er det så uoversiktlig og vanskelig å betale for hurtiglading, at man knapt føler seg velkommen som kunde. Siden ladeselskapene ikke viser vilje til å fikse dette på egenhånd, er det på høy tid at Stortinget tar grep og får på plass enklere betalingsmetoder. Det burde også være et minstekrav med priser som det er mulig å forstå og sammenligne, sier Christina Bu i Elbilforeningen.